'Płytka wyobraźnia to kalectwo' - ruszyła ogólnopolska kampania społeczna
autor(ka): per
Pod hasłem 'Płytka wyobraźnia to kalectwo' rozpoczęła się kampania społeczna, która ma ostrzec młodych ludzi przed skutkami nieprzemyślanych skoków do wody.
W ramach akcji w szkołach, na basenach i przy kąpieliskach wywieszono plakaty, a w kinach i niektórych rozgłośniach są prezentowane materiały przestrzegające przed nierozważnymi skokami do wody. Co roku w wakacje setki młodych osób, głównie mężczyzn, właśnie w ten sposób łamie kręgosłupy.

Akcję organizują Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji i magazyn "Integracja".

Latem blisko dwie trzecie pacjentów Stołecznego Centrum Rehabilitacji w Konstancinie stanowią osoby w wieku 13-25 lat, które uszkodziły rdzeń kręgowy, skacząc do wody. Uszkodzenie to ma często charakter porażenia rdzenia kręgowego, prowadzącego do paraliżu górnych i dolnych kończyn. Są to urazy powodujące nieodwracalny brak sprawności ruchowej.

W ten sposób sprawność stracił Piotr Pawłowski, redaktor naczelny magazynu "Integracja".
- Ta akcja jest mi szczególnie bliska, bo sam, mając szesnaście lat, bez większego namysłu skoczyłem do niesprawdzonej wody. Od tej pory jestem niepełnosprawny - opowiada.

Jego zdaniem do takich tragedii dochodzi najczęściej przez lekkomyślność i brawurę młodych ludzi.
- Chcemy do nich dotrzeć wcześniej i uświadomić, jak poważne i nieodwracalne konsekwencje może mieć chwila nierozwagi. Zapobieganie jest tu niezwykle istotne, pamiętajmy bowiem, że współczesna medycyna nie potrafi jeszcze zlikwidować skutków urazu kręgosłupa - zaznacza Pawłowski.

Już na początku czerwca do ponad 1000 szkół w Polsce wysłano materiały informacyjne na temat akcji. Wśród nich znalazły się plakaty i kasety wideo z filmem dokumentalnym autorstwa Barbary Pawłowskiej "Ostatni skok", opowiadającym historię młodego człowieka, który w wyniku nierozważnego skoku został sparaliżowany.

14 czerwca ruszyła również kampania kinowa. Spoty promujące "Płytką wyobraźnię" będą wyświetlane przed seansami w ponad 50 kinach w największych miastach w Polsce. Ponadto o akcji będzie można również usłyszeć w wybranych radiostacjach.

W tym roku kampania prowadzona jest pod patronatem minister edukacji narodowej i sportu Krystyny Łybackiej. Organizatorzy chcą nią zainteresować nie tylko osoby młode, ale również tych, którzy odpowiadają za edukację i wychowanie młodzieży.

To już drugie wydanie tej kampanii. Pierwsza, rozpoczęta rok temu, prowadzona była przede wszystkim w szkołach, na basenach i kąpieliskach. Pojawiły się tam plakaty ostrzegające przed skutkami skoków do wody. Dodatkowo w telewizji nadawano spoty promujące akcję.

Według badań SMG/KRC pierwsza edycja kampanii spotkała się z dużym zainteresowaniem opinii publicznej. Ponad jedna trzecia wszystkich respondentów zapamiętała ją, a 21 proc. wymieniła "skoki do wody w nieznanym miejscu" na pierwszym miejscu wśród zagrożeń związanych z kąpielą.

"Integracja" przestrzega na swoich stronach internetowych: "Jeśli woda jest płytka, skaczący uderza głową w dno lub w twarde przedmioty leżące na dnie - pień drzewa, kamienie. Prowadzi to do złamania kręgosłupa, a w efekcie do śmierci lub nieodwracalnego kalectwa". Poza tym w internecie można przeczytać krótki komiks, który w lekkiej formie poucza, jak należy wypoczywać nad wodą. "Nie skacz nigdy do wody, nawet "na nogi", jeśli wcześniej nie sprawdziłeś jej głębokości i dna. Głębokość wody powinna wynosić przynajmniej 1,8 metra, żeby móc bezpiecznie skakać "na główkę"" - wyjaśniają autorzy historyjki.

Więcej: www.integracja.org/wydarzenia/skoki.htm.

Dodatkowych informacji udziela: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, tel. (22) 635-13-30, e-mail: .


organizator: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
tel.: (22) 635-13-30, e-mail: integracja@integracja.org
www: www.integracja.org 
źródło: KAI
data publikacji: 2002-06-18
Uwaga! Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu!